. : New eShop! - Mobilní verze - Pandatron.cz - Pandatron.sk - Diskuzní fórum - Zakázkový vývoj : .
 
O jednom obytném autě
11. října 2009 - 13:26 | Karel Vašíček | O jednom obytném autě | Komentářů: 5  

O jednom obytném autě

O dovolených, prázdninách a víkendech se mnozí z nás dobrovolně mění v kočovníky. Vyrážíme od všedních starostí za dobrodružstvím. Někomu stačí cesta do oblíbené hospůdky u řeky, jiný si sbalí krabičku zápalek a spacák a je nezvěstný týden na Šumavě a další se nechá odvézt k moři. Každý podle své kapsy a naturelu.

Moderními kočovníky jsou i vyznavači autokempinku. Své přechodné ubytování vozí v podobě obytného přívěsu za autem, nebo si rovnou pořídí obytný automobil. Podívejme se na využití výrobků z prodejen GM Electronic v obytné Avii 15 užívané k vysílání CB expedice Avia.


Obr. 1: Obytná Avia 15 užívaná k vysílání CB expedice Avia

Vůz je napájen třemi Pb akumulátory. Jeden slouží výlučně ke startování a základnímu osvětlení, další k osvětlení obytné části. K vysílání slouží gelový akumulátor 100Ah, B-WP100-12, skl. číslo 540-206. Je umístěn za sedadlem spolujezdce. Tento konkrétní kus přesluhuje běžnou užitnou dobu, pracuje dobře již sedmý rok. Vedle něj je uchycen měnič z 12V DC na 230V AC o výkonu 300 W, F-MEN12/230V 300W skl.číslo 751-437.


Obr. 2: B-WP100-12

I měnič je v Avii již několik let, proto na obrázku nepůsobí příliš nazdobeně. Akumulátory se nabíjejí společně z elektrické soustavy vozu při jízdě, nebo s vnější nabíječky nebo ze solárního panelu. Pomocí výkonových diod BYV32-200 skl.číslo 012-102 jsou zapojeny tak, aby se vzájemně nevybíjely. V nabídce GM je celá škála dalších vhodných diod.

Při přestavbě došlo i na drobné úpravy základní elektriky vozu. Přední světla jsou ovládána pomocí autorelé RELEAUTO12V-30A skl. číslo 634-714, popř. RELEAUTO12V-40A skl.číslo 634-665. Tím se snížily ztráty v přepínači světel a dlouhé kabeláži a zmizela konstrukční bolest starších Avií, slabá světla.

Solární panel F-SOLAR KUFR skl. číslo 751-590, v podobě skládacího kufru, dobíjí aku při delším stání vozu. Po dobu jeho provozování není třeba vůz připojovat k rozvodné síti. V praxi dodává při oslunění vyšší proud, než je tabulkově udávaných 750 mA. Zkoušeli jsme jeho různá umístění. Zvítězilo za čelním sklem v kabině vozu. Rozevřený panel je hákem ze svařovacího drátu držen souběžně s čelním sklem, dole je opřen o palubní desku. . Výhodou je možnost panel uzamknout v kabině při opuštění vozu, např. v kempu.


Obr. 3: F-SOLAR KUFR

Vyzkoušeli jsme i umístění na nárazníku, kde se potvrdila odolnost vůči dešti. . Ale zde panel není odolný vůči nenechavcům a také vůči sklerose řidiče. Autor článku vezl panel na nárazníku několik km, než si zbytek osádky uvědomil, že panel není na svém přepravním místě. Pro domácí parkování jsme zcela zavrhli vodorovné umístění na střeše vozu. Při kontrolním měření přestal dávat panel plný výkon i když na něj pražilo slunce. Při hledání možné závady v připojení majitel Avie vylezl na střechu vozu. Uvítal jej kocour Matěj rozvalený přes oba díly solárního kufru. Ač páníčkem poučován o fotovoltaice, odmítal se vzdát tak skvělé hřejivé podložky. Proto byl kufr přenesen na nárazník, aby nakonec skončil za sklem kabiny. V kombinaci poživačného kocoura se sklerotickým řidičem nebylo jiné řešení. Panel postavený za čelním sklem před volantem navíc nedovoluje řidiči odjet nevhod.


Obr. 4: F-SOLAR KUFR

Součástí výbavy je automatická nabíječka pro Pb akumulátory MW-Corcel O-04, skl. číslo 751-543. Ta umí nabít libovolný běžně dostupný Pb akumulátor zcela automaticky a po nabití jej udržovacím režimem držet v pohotovosti. Je možno ji vestavěnými magnety „přilepit“ kdekoliv na ocelovou karoserii.


Obr. 5: MW-Corcel O-04

Pro nabíjení článků AA, AAA a aku 9V NIMh i NiCd využíváme automatickou nabíječku MW8998, skl. číslo751-515. . Má napájení 12V, je vybavena propojovacím kabelem s vidlicí do autozapalovače. Kromě toho je vybavena adaptérem pro napájení z elektrorozvodné sítě. Obsluha se omezuje jen na vkládání článků a případné spuštění vybíjení. Po nabití článku se příslušný box přepne do udržovacího režimu. Každý článek je dobíjen samostatně, nezávisle na ostatních.


Obr. 6: MW8998

I když používáme do přenosných radiostanic články AA i AAA různých cenových kategorií, výborně se nám osvědčily články B-ENELOOP AAA-4ks, skl.číslo 540-315 a B-ENELOOP AA-4ks, skl.číslo 540-312 Články ENELOOP se prodávají také v balení po 2 a 8 ks.


Obr. 7: B-ENELOOP AAA-4ks, B-ENELOOP AA-4ks

Každé auto má nutnost hustit pneu. Avia 15 není vybavena kompresorem jako větší náklaďáky. Kola má však již natolik rozměrná, že ruční huštění je obtížné. Přitom u benzinových stanic neradi povolují huštění na tlak kolem 4Atm. Pořídili jsme tedy do výbavy elektrický kompresor napájený 12V. Vybrali jsme nejvýkonnější typ z prodávaných v prodejnách GM Electronic, N-KOMPRESOR-T803, skl.číslo 002-999. Umí nafoukat pneu až do tlaku 10Atm. Je vybaven spirálovou vzduchovou hadicí s měřičem tlaku a koncovkami pro pneu, ale i sportovní náčiní. Pro svůj velký výkon je nejlépe jej připojit přímo na svorky akumulátoru pomocí masivních krokosvorek. Kompresor je uložen v praktické brašně a pohodlně se vejde za sedadlo řidiče Avie.


Obr. 8: N-KOMPRESOR-T803

V karavanech se často řeší problém kam uložit drobné předměty. I když je náš vůz vybaven skříněmi i rozměrným kapsářem na stěně, řešili jsme problém kam s lékárničkou, která je větší než u osobních vozů, kam s nářadím pro auto i elektroniku. Pomohly plastové kufry N-KUFRIK SET-1-ORANZ, skl.číslo 731-465. Jsou dvoudílné, s variabilními přepážkami z plexiskla.


Obr. 9: N-KUFRIK SET-1-ORANZ

Pomocí odnímatelného držáku se mohou připevnit kamkoliv. V expediční Avii mají umístění za řidičem na dřevěné přepážce.


Obr. 10: N-KUFRIK SET-1-ORANZ v Avii

Další drobnosti našly umístění v plastových zásobnících U-ZASOBNIK CERNY VELKY EVR,skl.číslo 622-802, které ukládáme do skříně.


Obr. 11: U-ZASOBNIK CERNY VELKY EVR

Pro napájení notebooku z palubní sítě 12V využíváme DC/DC měnič s nastavitelným výstupním napětím od 15V do 24V ve skocích po 1V s maximálním odběrem až 6A, MW2173, skl.číslo 751-432.
Odrušovací nacvakávací ferity na snímku nejsou součástí výrobku. Přidáváme je na všechny měniče či spínané zdroje používané v expediční Avii preventivně pro zamezení případného rušení. Ale i bez feritů jsme při běžném provozu radiostanic nepozorovali rušení.


Obr. 12: MW2173

Již nám nezbývá místo, ale musíme se zmínit o koaxu používaném Expedicí Avia. Značkový Nordix RG-58/RGC54-E155-50R, skl.číslo 651-308. Nízký útlum (např při 100MHz 9,3 dB na 100m), vysoká ohebnost, kvalitní stínění jsou přednosti tohoto kabelu.

Zájemci o popisované výrobky se mohu obrátit na prodejny GM Electronic v Praze - Thámova 15, Plzni - Dominikánská 8, Ostravě – 28. října 254, Brně – Koliště 9 a v Bratislavě – Mlynské Nivy 58.

Aktuální ceny je možno zjistit na webových stránkách www.gme.cz a www.gme.sk , kde je možno nakoupit i prostřednictvím e-shopu.

Autor: Karel Vašíček - GM Electronic, spol. s r.o

Odkazy & Download:
Domovská stránka firmy GM Electronic
Slovenská domovská stránka firmy GM Electronic







GooglePlus1 FaceBook Twitter del.icio.us DiGG Google StumbleUpon Google Buzz Email RSS PDF Tisk

Komentáře (5):

Zobrazit starší 30 dnů (5)...

host
5. Dne 19. 12. 2014 v 13:47 zaslal host
amur
nevim jestli to je reklama na uvedene vyrobky od prodejcu jen me jako ridice z povolani urcite veci ohledne avie ktera nema kompresor zararazili chtel bych timto jen rici ze autor tohoto clanku===== no co dodat


Název příspěvku: Vaše jméno: host
                 
  Zakázat formátování [Zakáže kódování a nahrazování smajlíky.]
Připojit soubory
reklama:
BC-NBK AUREL
Přijímač AM 433.92MHz, BW=1,2MHz, -97dBm,+5V/3mA
od 83 Kč

Informace uvedené v článcích jsou platné v době jejich vydání a samotné články jsou určeny pouze jako zdroj informací. Autor článku ani správce webu nenesou žádnou zodpovědnost za případné újmy na majetku a zdraví. Názvy společností a výrobků, loga a další multimediální materiál mohou být ochrannými známkami příslušných společností.
RSS kanály: | |
+420 723 846 377
info@pandatron.cz
Všechna práva vyhrazena | mobilní verze | © Copyright 2000 - 2016 ISSN 1803-6007