. : New eShop! - Mobilní verze - Pandatron.cz - Pandatron.sk - Diskuzní fórum - Zakázkový vývoj : .
 
VUT má unikátní elektromobil
8. září 2011 - 7:54 | Pandatron | VUT má unikátní elektromobil | Komentářů: 12  

VUT má unikátní elektromobil

Po dvou letech práce na vývoji elektromobilu byl elektromobil VUT SUPER EL II v červnu homologován (schválen do provozu na pozemních komunikacích), prošel STK a Magistrát mu přidělil technický průkaz a státní poznávací značku. Jedná se o jediné osobní auto, které má v technickém průkazu jako tovární značku uvedeno "VUT".

V roce 2009 získalo VUT v Brně darem od Škoda Auto a.s. nehomologované vozidlo Škoda Superb 2.0 TDI bez technického průkazu pro přestavbu na elektromobil. Přestavby se ujal student doktorského studia Fakulty strojního inženýrství Ing. Martin Solař a student magisterského studia Fakulty informačních technologií Miroslav Svačina, kteří navrhli konstrukční řešení a ve spolupráci s vedoucím projektu Ing. Jaromírem Marušincem zrealizovali stavbu elektromobilu s využitím některých dílů nehomologovaného vozu Škoda Superb II.


Obr. 1: VUT má unikátní elektromobil, vznikl přestavbou nehomologovaného vozidla Škoda Superb 2.0 TDI

Práce na elektromobilu probíhaly v Hulíně ve firmě EVC Group s.r.o. Protože na projekt nemělo VUT dostačné prostředky, byla práce a některý materiál hrazen z prostředků a sponzorů EVC Group, TUV-SUD a TILI. Elektromobil byl plně pojízdný již po prvním roce prací a byl představen na brněnském Autosalonu 2010. Ačkoli jeho jednotlivé díly jsou homologovány pro automobilový průmysl, zkoušky a schvalování vozidla do provozu jako celku trvalo další rok.

Protože původní vůz od Škoda Auto nebyl homologován a neměl technický průkaz, nebylo možné požádat o povolení jeho přestavby. Proto bylo nutné získat povolení stavby nového vozu, přičemž dar Škoda Superb II byl použit pouze jako zdroj dílů. Nová stavba získala nové vlastní VIN jako by VUT byla automobilka a nové jméno „VUT SUPER EL II“.


Obr. 2: Při pohledu pod kapotu by jste spalovací motor hledali marně

Homologace a testy včetně vozu probíhaly ve zkušebnách TUV-SUD a na polygonu u Mladé Boleslavi. Testoval se výkon vozu, spotřeba, brzdy, elektromagnetická kompatibilita, izolační odpor při 90% vlhkosti, ale i kvalita tažného zařízení a elektromotoru rozjížděním do prudkého kopce přičemž na tažném zařízení bylo vlečeno další těžké vozidlo. Elektromobil VUT SUPER EL II dosahuje dojezdu 220km mimo dálnici a 160km na dálnici, maximální rychlosti přes 160km/h. Interní nabíječkou z jedné fáze 230V 16A se nabíjí 10hodin, z třífázové zásuvky 400V 32A hodinu na 90% kapacity a z 400V 64A půl hodiny na 90% kapacity. Připravuje se možnost nabíjení stejnosměrným proudem podle standardu CHAdeMO, kterým je možné elektromobil nabít na 90% za 20 minut výkonem 100kW.

Unikátní technický průkaz
Po získání všech potřebných homologací proběhla první STK a Magistrát vydal elektromobilu unikátní Technický průkaz, kde je na místě tovární značky uvedeno „VUT“ v červnu 2011.

Elektromobil je vybaven ABS, elektrickým posilovačem řízení, elektrickým posilovačem brzdného účinku a elektrickým topením. Připravuje se také možnost elektrické klimatizace – tepelného čerpadla. Součástí elektromobilu je také navigace s vyznačenými 161 nabíjecími místy na mapě České Republiky.


Obr. 3: Bližší pohled pod kapotu

Elektromobil využívá centrální elektrický střídavý asynchronní motor s kotvou nakrátko od výrobce Siemens. Elektromotor je chlazen vodou z původního chladiče spalovacího motoru a je přes laserově vyřezanou přírubu napojen na spojku a manuální šestistupňovou převodovku. Elektromotor poskytuje trvalý výkon 35kW při 3500 tis. otáček. Díky kvalitnímu chlazení je schopen výkonu 70 až 100kW po dobu akcelerace vozidla z 0 na 160km/h.

Elektromotor je řízen speciálně vyvinutým frekvenčním měničem s napájecím napětím 350V z akumulátoru. Frekvenční měnič je vybaven vektorovým řízením a plynulou rekuperací, která je řízena akceleračním pedálem, brzdovým pedálem. Rekuperace je automaticky deaktivována při sešlápnutí spojky a aktivaci systému ABS.

Elektrický okruh 12V napájí veškeré obvyklé elektrické spotřebiče moderního automobilu. Elektromobil však místo alternátoru využívá DC/DC konvertor pro dobíjení 12V palubního akumulátoru z 300V trakčního akumulátoru.

Elektromobil využívá lithium-železo-yttrium-fosfátovou LiFeYPO4 baterii 95 akumulátorových článků. Každý článek je vybaven vlastním teplotním čidlem, mikroprocesorem a výkonovým tranzistorem, který provádí jeho balancování, chrání ho proti přebíjení a podbíjení a zajišťuje optimální provoz. Tyto balancery komunikují pomocí sběrnice se systémem BMS, jež sleduje a zobrazuje stav energie a jednotlivých článků na displeji řidiče a případně komunikuje s diagnostickým počítačem nebo s mobilním telefonem.


Obr. 4: Místo ropného produktu pouze kabel se zelenou elektřinou

Využití v praxi a další plánovaný rozvoj
Elektromobil VUT SUPER EL II byl testován ve vývoji Škoda Auto během vývoje prototypu elektromobilu Škoda Green E Line. Nyní v praxi slouží jako předloha pro přestavby elektromobilů společnosti EVC Group na platformě Škoda Superb II pod obchodním označením EVC S7.

Příští 2 roky bude elektromobil vybaven robotickým viděním a řízením, které v určitých situacích může nahradit řidiče, budou testovány nové akumulátory.

Odkazy & Download:
Vysoké učení technické v Brně
SUPERBEL - Projekt přestavby Škody Superb na elektromobil
Elektromobil VUT SUPER EL II







GooglePlus1 FaceBook Twitter del.icio.us DiGG Google StumbleUpon Google Buzz Email RSS PDF Tisk

Komentáře (12):

Zobrazit starší 30 dnů (12)...



Název příspěvku: Vaše jméno: host
                 
  Zakázat formátování [Zakáže kódování a nahrazování smajlíky.]
Připojit soubory
reklama:
M75 QUECTEL
Dual-Band GSM modul provedení SMD, pouze pro SMS služby
Termín nepotvrzen od 275 Kč

Informace uvedené v článcích jsou platné v době jejich vydání a samotné články jsou určeny pouze jako zdroj informací. Autor článku ani správce webu nenesou žádnou zodpovědnost za případné újmy na majetku a zdraví. Názvy společností a výrobků, loga a další multimediální materiál mohou být ochrannými známkami příslušných společností.
RSS kanály: | |
+420 723 846 377
info@pandatron.cz
Všechna práva vyhrazena | mobilní verze | © Copyright 2000 - 2016 ISSN 1803-6007