. : New eShop! - Mobilní verze - Pandatron.cz - Pandatron.sk - Diskuzní fórum - Zakázkový vývoj : .
 
Využívání počítače a internetu: výsledky výzkumu ČTÚ

Využívání počítače a internetu: výsledky výzkumu ČTÚ

Český telekomunikační úřad zveřejňuje výsledky desátého kola svého dlouhodobého výzkumu, tentokrát na téma využívání počítače a internetu.

Český telekomunikační úřad zveřejňuje výsledky desátého kola svého dlouhodobého výzkumu, tentokrát na téma využívání počítače a internetu. Výzkum mezi obyvateli ČR staršími 15 let připravil výzkumný tým Karolína Kolesárová a Ivan Tomek spolu se společností STEM/MARK. První kolo výzkumu se uskutečnilo již před pěti lety.

Z jeho výsledků vplývá, že počítač využívá téměř 80 procent respondentů, přičemž v roce 2008 to bylo jen těsně přes 60 procent. Internet pak využívá 76 procent respondentů, při prvním kole dotazování to nebylo ani 60 procent. Uživatelé věnují počítači týdně v průměru 20 hodin, internetu pak 17 hodin. Dvě třetiny lidí využívají internet s denní či téměř denní frekvencí. Život bez něj si neumí představit 63 procent uživatelů.

Podíl uživatelů počítače i internetu se mírně zvyšuje s růstem velikosti místa bydliště. Tomuto trendu se ovšem vymykají nejmenší obce do 999 obyvatel. V nich je mírně vyšší počet uživatelů než v obcích větších.


Obr. 1: Frekvence využívání internetu 2012

Výsledky výzkumu potvrzují, že e-maily (a SMS) vytlačily klasické dopisy. Většina lidí také přesunula na internet i hledání v jízdních řádech, domácích mapách, slovnících, encyklopediích, a sleduje na něm i předpovědi počasí. Naopak v klasické podobě zůstává pro většinu lidí sledování televize a rozhlasu, stejně jako hledání informací o jejich programu, nebo také čtení zpráv, zájmových časopisů, seznamování se s novými přáteli i partnery či hledání v telefonních seznamech.

Z výzkumu týmu Karolíny Kolesárové a Ivana Tomka také mimo jiné vyplývá že:

  • Nejčastěji je internet využíván doma (72 procent), v práci jej využívá 29 procent lidí.
  • Nevyužívanější je e-mail, který využívá 96 procent uživatelů, druhou nejrozšířenější činností je vyhledávání informací (přes 90 procent).
  • Sociální sítě se velmi rychle probojovaly na páté místo mezi aktivitami na internetu. Jde o aktivitu, kterou se uživatelé zabývají buď poměrně často, nebo se jí nevěnují vůbec.
  • Naopak nakupování je aktivitou, které se věnuje velký počet respondentů, ale s nižší frekvencí. Pouhá necelá čtvrtina na Internetu vůbec nenakupuje.
  • Uživatelé zabezpečují své počítače nejčastěji prostřednictvím časté aktualizace antiviru (78 procent), druhou nejrozšířenější obranou (60 procent) je „neplatit na Internetu kreditní kartou“.
  • Mladí respondenti častěji jako obranu volí používání více e-mailových účtů, více identit, používání různých hesel k různým účtům. Nejstarší uživatelé se naopak častěji brání tím, že nenakupují prostřednictvím Internetu.
  • Uživatelé v průměru za připojení domácnosti k internetu utratí 430,- Kč měsíčně. Průměrný měsíční výdaj za mobilní připojení je nižší. Uživatelé za něj v průměru utratí 293,- Kč.
  • Během posledních dvou let změnilo poskytovatele internetového připojení 13 procent uživatelů, z toho 1 procento změnilo poskytovatele více než jedenkrát.

Při výběru internetového připojení jsou nejdůležitějšími parametry cena a spolehlivost. Cenu považuje 70 procent uživatelů za rozhodně důležitou a spolehlivost pak považuje za rozhodně důležitou 69 procent. Rychlost je nejdůležitější pro nejmladší uživatele.

Kromě těchto informací nabízejí výsledky výzkumu i řadu dalších zajímavých údajů, zájemci je naleznou zde.

Zdroj: ČTU







GooglePlus1 FaceBook Twitter del.icio.us DiGG Google StumbleUpon Google Buzz Email RSS PDF Tisk

Komentáře:
Název příspěvku: Vaše jméno: host
                 
  Zakázat formátování [Zakáže kódování a nahrazování smajlíky.]
Připojit soubory
reklama:
GPS-330R
Kompletní GPS přijímač se ziskovou anténou a komunikačním rozhraním USB.
od 1290 Kč

Informace uvedené v článcích jsou platné v době jejich vydání a samotné články jsou určeny pouze jako zdroj informací. Autor článku ani správce webu nenesou žádnou zodpovědnost za případné újmy na majetku a zdraví. Názvy společností a výrobků, loga a další multimediální materiál mohou být ochrannými známkami příslušných společností.
RSS kanály: | |
+420 723 846 377
info@pandatron.cz
Všechna práva vyhrazena | mobilní verze | © Copyright 2000 - 2016 ISSN 1803-6007