. : New eShop! - Mobilní verze - Pandatron.cz - Pandatron.sk - Diskuzní fórum - Zakázkový vývoj : .
 
Moto (cyklo) ALARM
27.srpen 2007 | Pandatron | Moto (cyklo) ALARM | Komentářů: 3  
Moto (cyklo) ALARM

Moto (cyklo) ALARM

Zapojení je sestaveno z jednoho integrovaného obvodu 555 CMOS a vlastnoručne zhotoveného otřesového čidla. Alarm nemá žádné odchodové ani příchodové zpoždení, jelikož se ovládá skrytým vypínacem nebo vypínacem se zámečkem. Zapojení se dá použít jak pro motorky tak pro kola a spolehlive pracuje i s napájecím napětím 6 V.

Popis zapojení :
Zapojení alarmu je na obr.1. Integrovaný obvod 555 CMOS je zapojen jako MKO a je spoušten sestupnou hranou. Po zapnutí se obvod zablokuje až do doby, než se nabije kondenzátor C4 přes rezistor R3 a zvetší se napetí na vstupu R - reset. Tím zaručíme že se alarm nespustí již při zapnutí. Po uplynutí této doby je alarm plně aktivní. Po otřesu se čidlo zkratuje a na vstup alarmu se přivede „zem". Sestupný impuls se přenese přes kondenzátor C3 na spouštecí vstup TR - trigger. Na výstupu Q - output se objeví kladné napětí, címž se otevře tranzistor T1 a spustí připojená siréna (nebo směrová světla). Tento stav zůstane až do doby než se nabije kondenzátor C6 přes rezistor R4 a vzroste napětí na vstupu THR - threshold (změnou R4 a C6 se mění doba poplachu). Poté se MKO překlopí a tranzistor se uzavře, C6 se přes výstup DIS - discharge opět vybije a tím je obvod opět připraven k dalšímu poplachu.

Postup zhotovení otřesového čidla:
Plášt čidla je zhotoven z hliníkové nebo měděné trubky o délce 70mm a průměru 30 mm. Vhodný je i plášt od kondenzátoru ze zářivky, neboť má již zaslepené dno. Na dno trubky přilepíme magnet o průměru 20mm. Celkový průřez čidlem je nakreslen na obr.2 a na obr.3 je znázorneno horní víčko. Víčko vyrobíme z kousku kuprextitové desky. Do níž uprostřed provrtáme díru o průměru 315mm a přes otvor připájíme matku M3 a proškrábneme kruhovou mezeru, aby byla matka odizolována od pouzdra. Z tenkého plechu vystřihneme vodivý pásek s úchyty jako na obr.4 a spájíme jej v prstýnek, který navlékme přes druhý magnet (prumer také 20 mm). Zahneme příchyty a na delší konce připájíme pružný tvrdý drátek (o průměru 0,3 mm). Do šroubu M3 vyvrtáme v dolní části díru, jejíž průměr zvolíme podle použitého drátu. Na šroub našroubujeme další matku M3 (bude použita jako kontramatka). Šroub našroubujeme do víčka, dírkou provlékneme drátek s magnetem a připájíme. Délka drátu musí být taková, aby při plně zašroubovaném šroubku byla vzdálenost mezi magnety asi 2mm. Jako poslední krok přilepíme víčko k plášti a šroubkem nastavíme citlivost. Jedním vývodem čidla je kostra, druhým je nastavovací šroubek. Vývody zůstanou rozpojeny až do doby, než se vlivem otřesu nebo náklonu magnety proti sobě neudrží a pohyblivý magnet s kovovým páskem se dotkne plášte čidla. Tím se oba póly čidla spojí.

Oživení :
Oživení celého přístroje je velice jednoduché - přístroj musí být funkční hned na první zapojení. Otřesové čidlo namontujeme na přední vidlice nebo ke světlometu. Skrytý vypínač můžeme schovat u přístrojové desky a sirénku například pod přední kapotáží.

Závěr:
V zapojení mužete také použít obyčejný obvod 555. Pak je však zapotřebí změnit hodnoty některých součástek a také se velice podstatně zvětší odběr celého zapojení. Použijete-li malou piezosirénu, lze vyměnit i tranzistor T1 za jiný, méně výkonný typ.

Zdroj: http://mmmsvet.hyperlink.cz







GooglePlus1 FaceBook Twitter del.icio.us DiGG Google StumbleUpon Google Buzz Email RSS PDF Tisk

Komentáře (3):

Zobrazit starší 30 dnů (3)...

host
3. Dne 12. 04. 2012 v 19:50 zaslal host
Cocak
Chci se zeptat jde použitý tranzistor nahradit, jíným - lépe dostupným než je bd647.
Děkuji


Název příspěvku: Vaše jméno: host
                 
  Zakázat formátování [Zakáže kódování a nahrazování smajlíky.]
Připojit soubory
reklama:
GPS-320FW
Kompletní GPS přijímač se ziskovou anténou a komunikačním rozhraním RS232 / TTL.
od 1490 Kč

Informace uvedené v článcích jsou platné v době jejich vydání a samotné články jsou určeny pouze jako zdroj informací. Autor článku ani správce webu nenesou žádnou zodpovědnost za případné újmy na majetku a zdraví. Názvy společností a výrobků, loga a další multimediální materiál mohou být ochrannými známkami příslušných společností.
RSS kanály: | |
+420 723 846 377
info@pandatron.cz
Všechna práva vyhrazena | mobilní verze | © Copyright 2000 - 2016 ISSN 1803-6007