. : New eShop! - Mobilní verze - Pandatron.cz - Pandatron.sk - Diskuzní fórum - Zakázkový vývoj : .
 
Družice Galileo začala vysílat navigační signály

Družice Galileo začala vysílat navigační signály

Pátá evropská družice Galileo, jedna ze dvou dopravených v srpnu nosičem Sojuz-Fregat VS09 na nesprávnou oběžnou dráhu, začala na konci roku vysílat navigační signály.

Pátá evropská družice Galileo, jedna ze dvou dopravených v srpnu nosičem Sojuz-Fregat VS09 na nesprávnou oběžnou dráhu, začala na konci roku vysílat navigační signály. Stalo se tak poté, co dosáhla nové cílové orbity a její navigační vybavení bylo zapnuto.

Nyní po dosažení vhodnější dráhy pro navigační účely proběhne důkladná testovací kampaň, která má palubní vybavení důkladně prověřit.

Pátá a šestá družice systému Galileo byly vypuštěny společně 22. srpna 2014. Skončily na dráze s perigeem 13713 km a apogeem 25900 km.

Aby bylo možné satelit zachránit, bylo v průběhu sedmnácti dní provedeno jedenáct manévrů, které postupně zvýšily perigeum dráhy páté družice.

Výsledkem bylo, že došlo k jeho zvýšení o 3500 km a eliptická dráha se více „zakulatila“.


Obr. 1: Družice Galileo

„Všechny manévry proběhly tak jak bylo naplánováno a družice během nich fungovala výtečně,“ vysvětluje letový analytik Galilea v ESA Daniel Navarro-Reyes.

„Cílová oběžná dráha je přesně taková, na jakou jsme směřovali. Je to vizitka profesionalismu všech týmů, které byly zapojeny.“

Příkazy vyšly z řídicího střediska GCC (Galileo Control Centre) od organizace Space Opal, což je operátor systému. Sídlí v německém Oberpfaffenhofenu. Manévry byly provedeny na základě dat dodaných týmy letové dynamiky ze střediska ESOC (European Space Operations Centre) v německém Darmstadtu a od francouzské kosmické agentury CNES.

Ke družicím se příkazy dostaly skrze rozsáhlou síť pozemních stanic vybudovaných jak pro systém Galileo, tak provozovaných pro jiné účely francouzskou kosmickou agenturou CNES.

Stejně tak poskytl výraznou pomoc výrobce družic, firma OHB, která přispěla svými expertními znalostmi k adaptování nových letových procedur.

Dokud série manévrů nezačala, tak společný tým ESA a CNES udržoval orientaci družic na Slunce za použití palubních gyroskopů a slunečních senzorů. To sice umožnilo udržet stabilní orientaci v prostoru, ale nedovolilo spolehlivě využít navigační systémy.


Obr. 2: Nová dráha družice Galileo

Nová dráha také znamená výrazné snížení radiační zátěže pro družice. Ty tak před sebou mají perspektivu delší životnosti.

Nová více kruhová oběžná dráha také znamená, že senzory na páté navigační družici je možné využívat non-stop a udržovat tak hlavní anténu neustále nasměrovanou k Zemi. Navigační vybavení tak bylo možné zapnout a začít používat.

Nová oběžná dráha také znamená, že družice bude nyní přelétat nad jednou lokalitou každých dvacet dní: pro družice Galileo je přitom normální frekvence přeletů deset dní. Tato doba ovšem umožňuje synchronizaci průmětu dráhy se zbytkem soustavy Galileo.

Navigační vybavení družice bylo aktivováno 29. listopadu. Od tohoto dne pak začala plná testovací kampaň IOT (In-Orbit Test). Ta proběhne pod vedením střediska ESA v belgickém Redu, které využije anténu o průměru 20 metrů ke studiu síly a kvality navigačního signálu.

„Nejprve byly různé palubní prvky, zvláště pak pasivní vodíkové maserové atomové hodiny, zahřáty. Následovalo vyslání prvního navigačního signálu z vesmíru,“ vysvětluje David Sanchez-Cabezudo, který testovací kampaň vede.


Obr. 3: Řízení družice Galileo

„Navigační signál v pásmu L je monitorovaný za pomocí velké antény ve středisku Redu, přičemž experti z OHB a Surrey Satellite Technology Ltd., výrobce palubního vybavení z Guildfordu ve Velké Británii, následně provádí analýzy zkoumající, jak si družice vede.“

První navigační signál z družice Galileo FOC (Full Operational Capability) byl vyslaný ve třech pásmech najednou (E5/E6/L1) a sledovala jej celá řada přijímačů na různých místech v Evropě, zvláště pak v Redu (Belgie), ESTECu (Nizozemsko), Weilheimu (Německo) a Římě (Itálie). Kvalita signálu je dobrá a v souladu s očekáváním.

Zařízení SAR (Search And Rescue) pro vyhledávání a záchranu bylo zapnuto o několik dní později, čímž došlo k rozšíření testovací kampaně na celý záběr družice.

Zdroj: ESA







GooglePlus1 FaceBook Twitter del.icio.us DiGG Google StumbleUpon Google Buzz Email RSS PDF Tisk

Komentáře:
Název příspěvku: Vaše jméno: host
                 
  Zakázat formátování [Zakáže kódování a nahrazování smajlíky.]
Připojit soubory
reklama:
TK4100ISO-CARD
ISO karta pro RFID R/O s frekvencí 125kHz ve standardu TK4100
Skladem od 8 Kč

Informace uvedené v článcích jsou platné v době jejich vydání a samotné články jsou určeny pouze jako zdroj informací. Autor článku ani správce webu nenesou žádnou zodpovědnost za případné újmy na majetku a zdraví. Názvy společností a výrobků, loga a další multimediální materiál mohou být ochrannými známkami příslušných společností.
RSS kanály: | |
+420 723 846 377
info@pandatron.cz
Všechna práva vyhrazena | mobilní verze | © Copyright 2000 - 2016 ISSN 1803-6007