. : New eShop! - Mobilní verze - Pandatron.cz - Pandatron.sk - Diskuzní fórum - Zakázkový vývoj : .
 
Nové Li-ion baterie se nabijí během několika vteřin a nepřehřejí se

Nové Li-ion baterie se nabijí během několika vteřin a nepřehřejí se

Nové lithium-iontové baterie by mohly být mnohem menší a lehčí, přitom však s možností nabití během několika málo vteřin. Navíc díky použití nového, levnějšího materiálu by odpadlo přehřívání a nebezpečí exploze, jako je tomu u současných baterií.

V časopise Science a dalších internetových magazínech se v těchto dnech objevily zprávy o nových poznatcích ve vývoji Li-Ion baterií. Tyto baterie se v poslední době značně rozšířily a jsou používány v naprosté většině mobilních telefonů, notebooků a dalších produktech spotřební elektroniky.

Bohužel se však stále naráželo na maximální rychlost nabíjení, která jejich použití značně omezuje. Vědci až doposud předpokládali, že lithiové ionty a elektrony, které procházejí baterií a vytvářejí elektrochemický obvod mají pevně dané rychlostní omezení.

Profesor Gerbrand Ceder z Massachusettského technologického institutu (MIT) v USA a jeho kolegové využili k ověření tohoto faktu počítačové simulace k modelování pohybu iontů a elektronů ve standardním lithiovém materiálu, známém jako lithium železo fosfát (LiFePO4).

Simulací se však zjistilo, že ionty se v materiálu pohybují již dostatečně velkou rychlostí a bylo tedy potřeba hledat úzké hrdlo jinde.

Tím pomyslným úzkým hrdlem se nakonec ukázaly nepatrné kanálky, jejichž vstupy se nacházejí na povrchu materiálu a skrz které musí procházet všechny ionty. Vědecký tým tak zjistil, že se ionty do těchto kanálků dostanou pouze tehdy, pokud se nacházejí přímo před vstupem do nich. Pokud tomu tak není, nemohou projít.

Podle G. Cedera by bylo řešením upravení povrchu materiálu tak, aby se vytvořily vodivé cesty, které pomohou nasměrovat ionty ke vchodům do kanálků. U prototypu malé baterie, která byla vyrobena pomocí nové technologie bylo dosaženo nabití za méně než 20 sekund. To v porovnání se šesti minutami u baterie vyrobené standardním způsobem přináší velké rozdíly. Navíc cenový rozdíl výroby obou baterií je jen nepatrný.

Druhým zjištěním realizovaným americkými vědci byla možnost náhrady nyní běžně užívaného materiálu pro výrobu katody, tedy oxidů lithia a kobaltu materiálem složeným z lithium železo fosfátu. Ten na rozdíl od současného materiálu netrpí přehřátím, které se projevilo v nejenom z řady médii uveřejněných případů.

Jelikož je lithium železo fosfát navíc levnější a při opakovaném nabíjení neztrácí baterie svou kapacitu, dá se předpokládat jeho možné použití v novém druhu Li-Ion baterií. Díky možnosti zachování současného výrobního procesu se dá předpokládat objevení těchto baterií na trhu během dvou až tří let.

Odkazy & Download:
Nová Li-ion baterie se nabije během několika vteřin
MIT researchers announce lithium ion battery breakthrough; Industry experts respond







GooglePlus1 FaceBook Twitter del.icio.us DiGG Google StumbleUpon Google Buzz Email RSS PDF Tisk

Komentáře (9):

Zobrazit starší 30 dnů (9)...

host
9. Dne 23. 08. 2009 v 17:23 zaslal host
Bez titulku
Ano, je to pravda, větší kapacity je vhodné nabíjet svářečkou na lodní plechy.


Název příspěvku: Vaše jméno: host
                 
  Zakázat formátování [Zakáže kódování a nahrazování smajlíky.]
Připojit soubory
reklama:
TX-SAW 433MHz
Vysílač AM 433.92MHz, SAW, max. 15dBm, +5V
od 113 Kč

Informace uvedené v článcích jsou platné v době jejich vydání a samotné články jsou určeny pouze jako zdroj informací. Autor článku ani správce webu nenesou žádnou zodpovědnost za případné újmy na majetku a zdraví. Názvy společností a výrobků, loga a další multimediální materiál mohou být ochrannými známkami příslušných společností.
RSS kanály: | |
+420 723 846 377
info@pandatron.cz
Všechna práva vyhrazena | mobilní verze | © Copyright 2000 - 2016 ISSN 1803-6007